Jak je to s kompetencí a motivací koučovaného?
Jak je to s klientem, který přichází na koučování? Očekává se od něho něco a nebo je vše věc naproti sedícího kouče nebo terapeuta? Občas přicházejí klienti a předpokládají, že kouč, kterého navštívili, tak ví vše, co potřebuje vědět a všechno zařídí …
Podnět k „vysvětlivce“ k této situaci se vlastně zrodil v otázce jednoho účastníka našeho kurzu a to v momentě, když jsme mluvili o kompetencích partnera v koučování. Zeptal se, zda i on má nějaké kompetence, když je teprve na začátku procesu.
Jak to tedy je?
A zde se dostáváme k důležitosti „vzdělávat“ budoucí účastníky koučovacího procesu v tom, co je na straně kouče a co na straně partnera. Pokud dotyčný přichází do koučování bez potřeby na něčem pracovat, bez podnětu a chuti ke změně, pak to půjde těžko.
Občas přichází člověk „poslaný“ od svého nadřízeného či člověka z HR se slovy „říkal šéf, že mi něco poradíte“ nebo „já osobně nic nepotřebuji, ale vy se mnou něco uděláte…“. V těchto případech jde o nepochopení, k čemu koučování funguje a jak může pomoci.
Proto člověk, který se pro koučování nerozhodl sám ze své vlastní vůle, tak potřebuje od svého nadřízeného či HR určité vysvětlení kontextu procesu koučování, tedy jakousi „přípravu“. Vhodným klientem do koučování je totiž člověk, který má potřebu na sobě pracovat, má podněty ke změně, je ochoten pro to sám něco udělat, hledá svoje zdroje a rozvíjí je.
Kompetence u koučovaného tedy musí být - jsou to nejen výše uvedené předpoklady, ale ještě mnohem více …
Například výdrž a odvaha a ochota k otevřené komunikaci. Kouč se postará o proces, tedy o to, jak koučování bude probíhat, ale kam to povede, to je na straně koučovaného.
Je proto dobré vědět, že důležitou roli v tomto procesu hrají i ti, kteří své kolegy do koučování posílají …
Protože koučování je pro kompetentní lidi.
Magda Vašáková Loumová